Vi tilbyder et målrettet skolevægringsforløb for børn/unge, som har:
• Udfordringer med skolevægring
• Behov for støtte til skabelse og fastholdelse af positivt samvær, skole-/fritidsliv og netværk
Skolevægring er et stigende problem, og fraværet har store og ofte langsigtede konsekvenser for børnene både fagligt og socialt. Skolevægring er ofte et symptom på en belastningsreaktion, der kan være opstået i familien, skolen eller andre sociale relationer og områder.
Bekymrende skolevægring og deraf skolefravær er et akut symptom, som kræver umiddelbar handling. Endvidere ses en tendens til at flere unge tabes på deres vej igennem uddannelsessystemet og risikerer at miste motivationen og troen på deres egen formåen i forhold til sociale relationer, uddannelse og job.
Derfor laver vi hos COPENHAGENCY målrettede, helhedsorienterede og tværfaglige indsatser, der bringer barnet/den unge tilbage på sporet.
Troen på fremtiden
Endvidere ses en tendens til at flere unge tabes på deres vej igennem uddannelsessystemet og risikerer at miste motivationen og troen på deres egen formåen i forhold til sociale relationer, uddannelse og job.
Derfor laver vi hos COPENHAGENCY målrettede, helhedsorienterede og tværfaglige indsatser, der bringer barnet/den unge tilbage på sporet.
Vi ved, hvad der virker og har gennem årene skabt og videreudviklet vores egne metoder ud fra forskningsbaserede og veldokumenterede værktøjer.
Indsatsen tilbydes under støttekontaktpersonsordningen og kan iværksættes som et kortvarigt afgrænset forløb efter Servicelovens § 11 eller som en del af en langvarig indsats efter Servicelovens § 52.
Støttekontaktpersonen er koordinator og tovholder gennem hele forløbet, som bl.a. kan indeholde: (Se illustration)
Støttekontaktperson
Vores støttekontaktpersoner har alle pædagogisk baggrund med længerevarende erfaring
i arbejdet med børn og unges trivsel og bliver barnets primære kontakt og tovholder på den
samlede indsats – I den samlede indsats kan indgå:
Afklaring
Afklarende samtaler med barnet/den unge/forældre/relevant netværk med henblik på at forstå/afdække udfordringer og hvad der ligger bag skolevægringen
Trivselssamtaler
Motiverende og støttende samtaler.
Koordination
Koordinerende, brobyggende og opsøgende bindeled mellem barnets/den unges fællesskaber og netværk (familie, skole, omgangskreds, fritidsaktiviteter m.m.)
Hjælp til selvhjælp
Støtte til at lægge overskuelige planer for deltagelse i socialt samvær og egenudvikling.
Støtte i fritidslivet
Støtte til barnet/den unge i deltagelse i fritidsaktiviteter mv.
Motivation
Støtte til barnet/den unge i at kunne udtrykke deres behov og undersøge, hvad der kan motivere dem til at komme i skole og på længere sigt også uddannelse og job.
Gruppeforløb for børn/unge
Gruppeforløb er et vigtigt redskab, der sikrer robusthed og udvikling i arbejdet med børn og unge.
Gruppeforløb er et vigtigt redskab, der sikrer robusthed og udvikling i arbejdet med børn og unge.
De bliver en del af et lille fællesskab, hvor de oplever ikke at være alene med deres udfordringer. Derved motiverer og inspirerer de hinanden til at indgå og deltage i en positiv og konstruktiv hverdag.
Når børnene får brudt uhensigtsmæssige tankemønstre og modviljer, vender gnisten og lysten til at engagere sig i fællesskaber og egenudvikling tilbage.
Indholdet i gruppeforløbene vil typisk være den metakognitive undervisning, men andre temaer kan være relevante og inddrages mhp. at skabe sunde fællesskaber.
I vores lokaler Tårnby har vi bl.a. et aktivitetscenter med fitness-udstyr, bordtennis, dart, basket, bordfodbold mv. og vi har god erfaring med at lave forskellige gruppe-aktiviteter med det formål at skabe positive oplevelser i et socialt fællesskab.
Det praktiske
Grupperne sammensættes efter matchende aldre
Grupperne holdes forholdsvis små med ca. 3-6 deltagere
Forløbene kan afholdes lokalt
Intro
Intromøde til forældre inden opstart
Status
Midtvejsmøde for forældre, hvor de klædes på til at kunne støtte op om børnenes hjemmeopgaver og være en fast del af processen
Undervisning/aktivitet
Undervisning/aktivitet for børnene/de unge en gang ugentligt.
Fastholdelse af udvikling
Fælles afslutning for børn og forældre med henblik på fastholdelse i den
positive udvikling
Læs meget mere om vores andre indsatser
BØRN & UNGE: Job/Uddannelse
Få mere information om vores Børn & unge: Job/uddannelse indsatser
Læs mere her